Tasuta tehisintellekti konsultatsioon
Iga kuu pakume väja mõned tasuta tehisintellekti konsultatsioonid. Saad teada, kuidas AI abil oma meeskonna produktiivsust kasvatada. Vaatame koos üle, kuidas tehisintellekt aitab korduvate tegevustega kiiremini ja odavamalt hakkama saada. Tehisinetllekti abil vähendad kulusid ja hoiad kokku tööaega, parandades samal ajal töö kvaliteeti. Pane end kirja ja vaatame, kuidas tehisintellekt sinu valdkonnas tulemusi toob.Vaata lähemalt...
AI aitab suurendada produktiivsust ja töötajate rahulolu
Veebilehel on oma keskkonna andmeid võimalik esitada struktureeritud kujul, mis muudab need Google jaoks „eriliseks.“
Struktureeritu andmed ehk inglise keeles structured data või rich results on veebilehel spetsiaalse formaadi kasutamine andmete esitemiseks.
Mõningatel juhtude kuvatakse neid erilisi andmeid otsingus ka erilisel moel ja nii saad muuta oma otsingutulemuse konkurentide omast silmatorkavamaks.
Struktureeritud andmeid on kahte sorti. Ühed, mis teevad lihtsalt Google elu kergemaks ja aitavad tal paremini aru saada sinu lehel esitatava info sisust. Teiseks on andmed, mis lisaks eelnevale muudavad ka su otsingutulemus välimust.
Struktureeritud andmete malle on päris palju. Enamus neist on sellised, mida vast igapäevaturunduses vaja ei ole. Kindlasti on ka selliseid, mis eesti kontekstis mõtet ei oma.
Lisan siia praeguse seisuga Google täieliku nimekirja koos linkidega Google oma näidetega, mida saad soovikorral kasutama hakata. Alustuseks need, millega võiks enamus turundajatel mõningasi kokkupuuteid tekkida:
Korduma kippuvad küsimused (FAQ)
KKK, FAQ (frequently asked questions) ehk korduma kippuvad küsimused on andmetüüp, mis reaalselt mõjutab otsingutulemuse välimust.
Ja mitte vähe.
Lisad oma sisumaterjalile korduma kippuvate küsimuste bloki, milles vastad kolmele või neljale küsimusele. Selle tulemusena on su leht otsingus teistest selgelt eristuv. Lisaks on su otsingutulemuse suurus nüüd umbes sama mõõtu, mis kaks tavalist otsingutulemust kokku.
Korduma kippuvatele küsimustele vastates võid kasutada ka linke, mis viivad su veebis huvilise sobivasse kohta.
FAQ schema kasutamine ei mõjuta otseselt su positsiooni otsingu. Samas parem nähtavus ja rohkem linke peaks tõstma sinu tulemuse klikkimise protsenti, see omakorda võiks Google su tulemust ka ülespoole nihutama hakata.
Artikkel ja blogpost (Article)
Need on struktureeritud andmete tüübid, mis pannakse su sisumaterjali külge automaatselt, kui kasutad vastavad lisavidinat oma sisuhaldustarkvara puhul. Need struktureeritud andmete formaadis ei muuda otsingutulemuse välumust, kuid aitavad Googlel paremini andmetest aru saada.
Google ütleb, et kui sa seda formaati kasutada on ta palju rõõmasam ja saab asjadest paremini aru. AMP-lehtede puhul lubab aga lause paremat nähtavust:
AMP pages with structured data can appear in the Top stories carousel, host carousel of rich results, Visual stories, and rich results in mobile Search results. These results can include images, page logos, and other interesting search result features.
Toode (Product)
Toode on väga paljude valikutega andmetüüp. Selle andmetüübi juures saad kirjeldada pea kõik toote omadused. Alates nimest, hinnast ja piltidest kuni allahindluste ning tarnetingimusteni.
Google võib neid andmeid kasutada sinu otsingutulemuste rikastamiseks. Eesti otsingute puhul ma seda näinud ei ole. Kui sul on näiteid, siis kirjuta kommentaaridesse otsing, mis eestikeelse toote andmetüübi Googles välja toob.
Google otsingutulemustes võivad need andmed oluliselt paremat nähtavust tekitada. Google võib tulemuste juures kuvada kollaseid tärne, hindu, transporditingimusi, pilte ja muud taolist. Samuti võib Google luua otsingutulemustes täiesti eraldi toodete bloki, millel on väga suur nähtavus ja mille sisendiks kasutatakse sinu lehe struktureeritud andmeid.
Näiteks lisatakse pildiotsingus pildile väike hinnasildi ikoon. Kui sellele hiir peale panna siis avaneb tekst „product“
Kui sa haldad epoodi, siis peaks kindlasti vaatama, et su veebihaldus tarkvara lisaks toodetele vastavad andmed.
Kuidas teha X (How-to)
Selle andmetüübiga saad kirjeldada, kuidas midagi teha. Andmed koosnevad sammudest ja vajalikest materjalidest. Saad lisada aja ja eelarve, mis võiks tegemisele kuluda. How-to mõjutab otsingutulemusi nii arvutis kui mobiilis. Ainsa miinusena võib välja tuua selle, et how-to päringute puhul on enamasti domineerivaks Google oma Youtube videod.
Eelnevast tulenevalt oleks ideaalne komplekt sisu veebis järgmine:
- Kuidas teha video Googles, mis on SEO jaoks optimeeritud
- Põhjalik artikkel oma veebilehel, mis sisaldab pilte ja Youtube videot
- Struktureeritud andmed tegevuse sammude kohta
Struktureeritud andmed, how-to mobiilis
“Kuidas teha” struktureeritud andmed kuvatuna teiste tulemuste seas:
Retsept (Recipe)
Toiduretsepti saab Google jaoks struktureeritult ära kirjeldada. Nii tekib võimalus, et kui keegi otsiv hakklihakastme retsepti, siis kuvatakse sinu retsept suurelt ja silmatorkavalt välja.
Eestis ma ei ole näinud, et retseptide andmetüüpi kasutatakse, aga inglise keelsete otsingutulemuste juures on retseptid päris tugevalt esindatud.
Lisaks on retseptikasti paremas ülemises nurgas salvestamise võimalus, mis salvestab selle Googles kohta nimega „My Cookbook“. Enne nende ridade kirjutamist polnud mul õrna aimugi, et mul on Google oma kokaraamat.
Raamat (Book)
Andmetüüp raamat on mõistlik lisada artiklile, mis on räägib mingist raamatust, või e-poes tootele, milleks on raamat. Sellega annad Googlele teada, et tegemist on raamatuga ja see mõjutab ka otsingutulemuse välimust.
Andmetüübis on väljad nagu keskmine hinne ja hinnangute arv. Keskmine hinne kuvatakse otsingutulemuses kollaste tähekestena, mille kõrval on hindajate arv. See element muudab tulemuse otsingus teiste seas palju silmatorkavamaks.
Logo
Logo andmetüüp annab lihtsalt Googlele teada, milline on sinu logo. Seda kasutatakse mõni kord laiendatud otsingutulemustes, aga nähtavat mõju see tavalise otsija tulemustes ei tekita.
Lehe lingid ja otsingu kast (Site links search box)
Lehe lingid ja otsingukast on elemendid, mis võivad märkimisväärselt mõjutada su otsingutulemus väljanägemist ja funktsionaalust.
Selle funktsionaalsuse võib Google ka täiesti ise su otsingutulemustele lisada, kui ta leiab, et lisa info andmine otsingutulemuste juures võiks kasutaja elu lihtsamaks muuta.
Sisuliselt suunab Google tulemustes olev otsingu kast inimesed sinu veebis olevatele otsingutulemustele. See tähendab muidugi seda, et sinu veebis peab olema toimiv otsing. Pärast seda teeb sinu veebis olev struktureeritud andmete plugin kogu selle tehnilise virvarri Googlele selgeks. Lisaks otsingukastile kuvab Google otsingukasti all ka neid lehti, mida inimeses kõige sagedamini Google sinu keskkonnast otsivad.
Selle funktsiooni toimimiseks on vaja, et sul oleks küllaltki mahukas veeb, sest Google ei hakka suvalise neljalehelise keskkonna puhul seda otsingufunktsiooni kuvama.
Breadcrumb
Breadcrumb ehk leivarada (mis on tohutult kohutav kunstsõna) aitab kasutajal aru saada, kus ta su keskkonnas asub. Näiteks mööblipoe puhul: Diivanid > Nahkdiivanid > 2-kohalised. Sellega püüab Google kasutajale selgitada, et selles puustruktuuris on võimalik erinevatesse kohtadesse liikuda.
Üritus (Event)
Event andmetüüpi aitab teha ürituse Google otsingus paremini nähtavaks. Google oma näidetes on näha milline see tulemus võiks välja näha. Olen seda andmetüüpi oma koolituste peal katsetanud ja Eestis ei paista see toimivat.
Kursus (Course)
Kursus on ürituse eriliik ja oma olemuselt väga sarnane eelnevale. Sarnaselt üritustega olen seda Eestis katsetanud ja pole Google otsingus tulemusi näinud.
Samas välismaistes tulemustes aitab kursuse formaadi kasutamine mõnikord märkimisväärselt tulemuse nähtavust suurendada. Ühe tulemuse juures kuvatakse mitme kursuse nimi ja lühike kirjeldus.
Tööalane koolitus (Job Training)
Järjekordne koolitustega seotud andmetüüp, mille sisuks on erialased koolitused, mis võiks pakkuda huvi tööotsijatele.
Muud struktureeritud andmete tüübid
Ja siia panen need, mis võibolla igapäevases turunduses väga kasutusele ei tule. Samuti need, mille kasutamine Eestis ei pruugi õnnestuda:
- Kodused tegevused (Home activities) – Tegevused, mida inimesed saavad kodus ette võtta. Google toob näidetena livestream, video vaatamine, online sündmus.
- Kohalik äri (Local business) – võib anda tulemusi kaardiotsingul ja samuti tuua ettevõtte välja Google otsingus eraldi suure paneelina.
- Töökuulutus (Job posting) – töökuulutus.
- Karussell (Carousel) – Selle andmetüübiga saad luua liste oma lehel olevatest objektidest, mida kuvatakse karusellina. Sobivateks objektideks on retseptid, filmid, kursused, restoranid.
- Video – Google esitab tihti videoid teisti kui tavatulemusi. Eriti teeb ta seda oma Youtube videotega. Samas saad oma lehel olevatele videotele lisada andmed, et Google sellest paremini aru saaks.
- Äpp (Software App) – saad esitada Googlele infot oma äpi detailide kohta. Kirjeldus, hind, reiting, platvorm jne.
- Küsimused ja vastused (Q&A) – sobiv formaat küsimus-vastus saitidele nagu näiteks Quora.
- COVID-19 teadaanne (COVID-19 announcements)
- Kriitiku arvustus (Critic review)
- Andmekogu (Dataset)
- Tööandja reiting (Employer Aggregate Rating)
- Hinnanguline töötasu (Estimated salary)
- Faktikontroll (Fact Check)
- Pildilitsents (Image License in Google Images)
- Film (Movie)
- Arvustusekatke (Review snippet)
- Tellimus või maksumüüriga sisu (Subscription and paywalled content)
- Speakable
Tööriistad struktureeritud andmete esitamiseks
Struktureeritud andmeid saab esitada igas veebis. Mõnel juhul, nagu näiteks WordPress, on selleks lisavigurid, mis su elu lihtsustavad ja osa tööd sinu eest ära teevad.
Kui sa oled lasknud oma veebilehe arendajal nullist teha, siis küsi temalt abi struktureeritud andmete kasutusele võtuks.
Kui sa oled otsustanud oma veebilehe mootori and oma kontrolli alt välja ja kasutad seda teenusena Wix, Shopify ja paljud teised, siis küsi nende kasutajatoelt, kas ja millised võimalused on nende vahendisse lisatud struktureeritud andmete esitamiseks.
Nendele, kes kasutavad mõnd laialt levinud sisuhaldustarkvara, soovitan Googlesse kirjutada MINUTARKVARANIMI structured data. Näiteks „magento 2 structured data“ ja saad terve portsu soovitusi erinevate vahendite osas, mida oma keskkonnas rakendada.
Kui sa oled oma lehel struktureeritud andmed kasutusele võtnud, siis siit leiad Google vahendi, testimaks, et need tegelikult ka töötavad.
WordPress struktureeritud andmed
Kui sa kirjutad Googlesse WordPress Structured data saad ka terve pinu erinevaid vahendeid. Mina kasutan oma veebides tavaliselt järgmist pluginat:
Lisaks sellele on olemas ka ainult korduma kippuvate küsimuste jaoks tehtud plugin:
Vaata kas seda artiklit, milles olen välja toonud peamised tasuta SEO tööriistad, mida ise kasutan.
Tähelepanu! Google teeb, mis tahab
Tähtis on aru saada, et kui sa oled oma arendaja lõplikult närvi ajanud, kulutanud kümneid tunde oma aega struktureeritud andmete sisestamiseks ja testimisekest, siis ei tähenda see, et Google neid andmeid näitama hakkaks.
Nagu ka eelnevast näha olen mitmel pool kasutanud välismaiseid näiteid. See on selle pärast, et pole eesti keelseid leidnud ja oma katsetused pole otsingutulemustes vilja kandnud.
Ma soovitan keskenduda nendele struktureeritud andmete formaatidele, mis mõjutavad otseselt otsingutulemuse välumust. Läbi selle on lootust, et su tulemusel hakatakse rohkem klikkima ja see omakorda võib kallutada Google su tulemust otsingus ülespoole liigutama.
Google oma leht kõikide andmete kohta on siin, alustades artiklist.
Kui sa tead mõnd head Eesti näidet struktureeritud andmete kohta, siis palun kirjuta kommentaaridesse Google otsingu fraas või link.